Az általános iskola alsó tagozatában találkoznak a gyerekek először Móra Ferenccel és szép gyerektörténeteivel, köztük a Kincskereső kisködmönnel, ami ajánlott olvasmány 4. osztályban.
A tanítók és a szülők körében is megosztott a vélemény ezekről a művekről. Az indok az, hogy bár elismerik, hogy szépek a történetek, de nem a mai korban játszódik, nem tudnak azonosulni a gyerekek a régi világgal, nem ismerik a régies szavakat, sokat kell bajlódni a magyarázattal, más világ van ma, stb.
Én úgy gondolom, hogy az emberi értékek nincsenek korhoz és időhöz kötve. A gyerekek gondolkodása, érzelemvilága minden korban, minden országban ugyanúgy működik. A mai világ pedig sajnos sokszor rossz hatással van az emberi értékekre. Nagyon is fonots tehát, hogy ezeket felszínen tartsuk.
Érdekes, hogy mindegyik 4. osztályomban imádták a gyerekek a Kincskereső kisködmönt. Sajnálkoztak, amikor vége lett. Az érzelmeket pedig teljesen átárezték.
Persze nagyon fontos, hogy a tanító néni hogy készíti, és vezeti elő a feldolgozást. Szómagyarázatokkal, régi tárgyak szemléltetésével, drámajátékokkal abszolut megértik a gyerekek.
Jó példa erre a Csíkszeredai Nagy István Művészeti Középskola 3. osztálya.
A tanító néni elküldte nekem a gyerekek munkáit, olvasónaplójuk részleteit. Örömmel adom közre.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Örömmel fogadom a véleményedet!