2020. máj. 11.

Túrázás plusz adalékkal

Karantén

Minden rosszban van valami jó. Régi igazság, de működik most is.
A karantén időszaka alatt nem látogathatók a városi kedvenc helyek, de kimozdulni mégis kell.
Hétvégéken a férjemmel nagy sétákat teszünk a városon kívül, a közeli réteken, erdőkben, szőlőkben, domboldalakon. Jókat lehet bóklászni az egyre szebbé váló természetben. 
Örömmel látom, hogy ezt nem csak mi gondoljuk így, nagyon sok túrázó, bicikliző családdal találkozunk. 
Végre a gyerekek azt teszik, amit mindig szerettünk volna, szabadban vannak, mozognak.


De ezt az élményt még fokozhatják, ha adunk mellé egy kis szórakoztató feladatot.
Ez pedig a napló készítése a kirándulásokról.
Vegyünk egy egyszerű füzetet, egy kis sima, vagy vonalasat, ami befér a hátizsákba.
Ha valahol leülünk pihenni, lehet bele írogatni rajzolni.


Mit?
Írni: 
  • A helyet, ahol járunk.
  • Milyen növényeket, állatokat láttunk útközben.
  • Ha tapasztaltunk valami érdekességet.
  • Ha eszébe jut gyermekünknek a természetről valamilyen kis versike, vagy részlet.
Rajzolni:
  • Virágot, füveket, növényt, állatot, követ, tájat, bármit, amit látunk.Mellé magyarázó szöveget írni.
  • Az útvonalunk térképét le lehet rajzolni. 
  • Otthon ki lehet színezni, díszíteni.
Ragasztani :
  • Növényeket, ami nem védett. Otthon lepréselni, beleragasztani, megkeresni a nevét, mellé írni.
  • Lehet keresni a NET-en a környékről fotót, leírást, azt kinyomtatni, beragasztani.
  • Saját magunk készítette fotót ragasztani.



Nem is gondolnánk, hogy mennyi haszna van ennek:
  • Az írás, rajzolás gyakorlása egyértelmű, de most nem ez a lényeg.
  • A gyerekek megtanulnak nyitott szemmel járni, észrevenni a természet részleteit.
  • Összefüggéseket, törvényszerűségeket vesznek észre. 
  • Látják, hogy az emlékek gyűjtésének nem csak a fotózás a módja.
  • Ha hozzá is olvasnak, az már kész haszon, bővül a látókörük, tájékozottságuk.
  • Az esztétikai érzékük nagyban fejlődik.
  • A térlátást, tájékozódást is segíti.
  • Jó lesz majd később elővenni, nézegetni, felidézni az élményeket.



Régi kollégáim, tanítványaim, ha látják ezt, gondolom mosolyognak és mondhatják, hogy
 " ááá, Erika néni napló mániás."
Kétségtelen, hogy vonzódásom van a régi szép naplókhoz, ez tanítási múltamban többször is fellelhető. 
Íme néhány példa:
  • Egyik 3. osztályomnak év végén megemlítettem ezt a lehetőséget a közelgő vakációra. Nagy örömömre szeptemberben ilyen naplókat hoztak be: 
                                                 Nyári szüneti napló
  • A kötelező olvasmányok feldolgozását is mindig így készítettük. Nagyon élvezték a gyerekek. Pl. a Vuk,  A két Lotti, a Kincskereső kisködmön. Ez utóbbi látható a linken:
                                                 Kincskereső kisködmön
  • Magam is készítettem egy Színezős vakáció naplót 
                                                Itt nézhető meg




Mindenkit bíztatok szeretettel, hogy vágjon bele, élvezetes tevékenység lesz.
Jó túrázást, naplózást kívánok!

Folytasd otthon a kirándulást!



2 megjegyzés:

Örömmel fogadom a véleményedet!