Tanulnak ugyan a gyerekek olvasni, írni, számolni, de ez inkább gyakorlása az iskolában tanultaknak.
Nem a nekiülés és tanulás, magolás kategória.
4. osztályban jelentkezik a tanulás valódi értelmében először, mégpedig a környezetismeret tantárgy keretében.
Itt már hosszabb szövegnek kell a lényegét megjegyezni. A felmérőkben is van olyan feladat, hogy írj róla összefüggően.
Ez bizony ennek a korosztálynak még gondot jelent.
Problémák:
- Nem is tudják, hogy ezt hogy kell megtanulni. Elolvassák és azt hiszik, hogy tudják. De a szakszöveg ettől nem jön elő.
- Megpróbálják kívülről tanulni, mint a verset, de ha nem jut eszükbe 1 szó, dől az egész. Így nem fog összeállni a lényeg.
- Tartalmat próbálnak mondani, de ez nem eseményről szól, hanem tárgyi elemekről, ismeretekről, ezért nem tudják folyamatosan mondani, nem emlékeznek mindenre.
Ekkora anyagnak nem látják át a lényegét tartalommal, csak a legjobbak.
Leírom, hogy szoktuk mi, a földrajzi ismereteken keresztül.
- Az órát próbálom szemléletesen, térkép segítségével, feladatokkal végig vezetni, ahogy azt más órákon is szoktuk.
- Mindig részenként beszéljük meg az anyagot. A részek levezetése után el is olvassuk a könyv szövegét és aláhúzzuk benne a lényeget. Az eredeti szövegben még elvesznek a gyerekek.
- Majd erről a részről közösen rövid vázlatot írunk a füzetbe.
- Így megyünk végig minden részen, amit én előzőleg beosztottam.
- Ha kész a vázlat, megmutatom a gyerekeknek és ki is próbáljuk, hogy hogy kell ebből tanulni.
Tanulás:
- Először megtanuljuk a szavakat, sorrendben.
- A vázlatpontok rövidek, azt felsorolni nem elég. Ezért mindegyiket mondatba foglaljuk. Majd összekötjük, hogy folyamatos legyen.
- Elmondjuk a részcímet, majd a vázlat szavaival a mondatokat.
- Azt mindig megmutatjuk a térképen.
- Ezután hozzátanuljuk a többi részt.
Kezdetben bukdácsolva ment, de most már nagyon szépen felelnek belőle. Sőt felelni akarnak.
Minden "régebbi motoros" pedagógus azt mondja, hogy ez már régi módszer. Igen, mi tudjuk, de a szülők mégis sokszor kérdezik, hogyan tanulják.
Nagyon jól leírtad Erika! Ez a lényeg, hogy próbáljuk megtanítani tanulni a gyerekeket. Mivel nálunk van interaktív tábla, én sok mindent azon is szoktam szemléltetni. Minden tananyaghoz készítek PPT-t, és néha WordWall-t is. A kulcs kifejezések sokszori ismétlése segíti a gyerekeket a tanulásban. Napköziben részekre osztjuk a tananyagot és sokszor elmondatom mindig más más tanulóval. Aki otthon tanul azoknak is ajánlom a részekre osztást, mert úgy könnyebb megjegyezni és mindenképpen hangosan olvassák a szöveget és hangosan mondják a tartalmat. Mert probléma az is, hogy feleléskor megijednek a saját hangjuktól.
VálaszTörlésIgen ezekben teljesen igazad van. Köszi, hogy kiegészítetted a cikkemet.
Törlés