2013. nov. 22.

Egy kis színtan


A rajzórák színtani részét mindig szerettem. Most, hogy végig vihetek egy osztályt 1-4-ig, végig kísérhettem a négy évfolyam tananyagát és ezzel együtt a gyerekek fejlődését.
  • Az 1. osztályban még csak a színek nevét ismerjük meg, a szivárvány színeit. Nagyon alapfokon a 6 tagú színkört. De ezt a gyerekeknek még csak egy része érti meg igazán.
  • 2.-ban ugyanezt újravesszük, de már megállapítjuk, az alap- és kevert színek fogalmát. Színkeveréseket végzünk játékosan mesével, pl. A kék meg a sárga meséje.
    De más szempont szerint is csoportosítunk pl: világos-sötét, lányos-fiús, szomorú-vidám.
  • 3. évfolyamon mindezt bővebben. Kiegészítjük a hideg-meleg színek magyarázatával. Persze mindent kipróbálunk megfesteni, kevergetni.
  • 4.-ben színderítés fogalma lép be és továbbra is a színkeverések.
    Újdonság a színek hangulati, érzelmi hatása. Ezek ábrázolásának elemzése nagy festők műveiben.
    Majd az ábrázolás.
Ezt nagyon szeretik a gyerekek. Csoportosítottunk színes papírokat árnyalatok, sötétségük szerint.
Csoportosítottuk hideg-meleg színek, és érzelmi hatásuk szerint.
Majd alkalmaztuk.
Bármennyire szeretik is, de nem sikerült jól minden. 
Íme néhány példa:
A jók:


A tűz és jégmadáron jól látszik a hideg-meleg színek szétválása, és a derítés is néhány rajzon egész jól kijön
.

A színek érzelmi kifejését megértették.
Megbeszéltük, hogy milyen színek jöhetnek szóba a szomorúság, bánat kifejezéséhez, és melyek nem.


Azután megnéztük, hogy lehet tovább fokozni a komorságot.
Úgy, hogy a színekre még rásatírozunk feketével, szürkével.


Ez is jó lett.
Majd jött a tankönyv feladata: tél és nyár ábrázolása.
Előtte megnéztük, hogy ábrázolják a nagyok és mit látunk a fotón.


Marjolin Bastien szép naptárképén a nyár sárgás.


A téli fotón mindent kéknek látunk, azt is ami amúgy fehér.
Ezek után ilyenek lettek:
A nem jók:

A tél is kék és a nyár is kék.


Itt szintén.


Itt már fellelhető némi napos ég, de a fű még hideg zöld.
Télen meg a háztető túl piros.

Pedig ezek a jobbak közül valók. A többségnél nagyobbak a hibák.
Úgy gondolom, hogy a 10 évesek nagy része még nem tud elvonatkoztatni az általa ismert világtól.
Olyan egyenesen ábrázol, ahogy látja.
Talán majd jövőre.
Mindenesetre a rajzórákon jól érezték magukat.



2 megjegyzés:

  1. Erika, gratulálok! Imádnék a tanítványod lenni! Erre mondják azt, hogy a gyereknek nem iskolát, hanem TANÍTÓ-t kell választani.

    VálaszTörlés

Örömmel fogadom a véleményedet!