A rajzórák színtani részét mindig szerettem. Most, hogy végig vihetek egy osztályt 1-4-ig, végig kísérhettem a négy évfolyam tananyagát és ezzel együtt a gyerekek fejlődését.
- Az 1. osztályban még csak a színek nevét ismerjük meg, a szivárvány színeit. Nagyon alapfokon a 6 tagú színkört. De ezt a gyerekeknek még csak egy része érti meg igazán.
- 2.-ban ugyanezt újravesszük, de már megállapítjuk, az alap- és kevert színek fogalmát. Színkeveréseket végzünk játékosan mesével, pl. A kék meg a sárga meséje.
De más szempont szerint is csoportosítunk pl: világos-sötét, lányos-fiús, szomorú-vidám. - 3. évfolyamon mindezt bővebben. Kiegészítjük a hideg-meleg színek magyarázatával. Persze mindent kipróbálunk megfesteni, kevergetni.
- 4.-ben színderítés fogalma lép be és továbbra is a színkeverések.
Újdonság a színek hangulati, érzelmi hatása. Ezek ábrázolásának elemzése nagy festők műveiben.
Majd az ábrázolás.
Ezt nagyon szeretik a gyerekek. Csoportosítottunk színes papírokat árnyalatok, sötétségük szerint.
Csoportosítottuk hideg-meleg színek, és érzelmi hatásuk szerint.
Majd alkalmaztuk.
Bármennyire szeretik is, de nem sikerült jól minden.
Íme néhány példa:
A jók:
A tűz és jégmadáron jól látszik a hideg-meleg színek szétválása, és a derítés is néhány rajzon egész jól kijön
.
A jók:
.
A színek érzelmi kifejését megértették.
Megbeszéltük, hogy milyen színek jöhetnek szóba a szomorúság, bánat kifejezéséhez, és melyek nem.
Azután megnéztük, hogy lehet tovább fokozni a komorságot.
Úgy, hogy a színekre még rásatírozunk feketével, szürkével.
Ez is jó lett.
Majd jött a tankönyv feladata: tél és nyár ábrázolása.
Előtte megnéztük, hogy ábrázolják a nagyok és mit látunk a fotón.
Marjolin Bastien szép naptárképén a nyár sárgás.
A téli fotón mindent kéknek látunk, azt is ami amúgy fehér.
Ezek után ilyenek lettek:
A nem jók:
A tél is kék és a nyár is kék.
Itt szintén.
Itt már fellelhető némi napos ég, de a fű még hideg zöld.
Télen meg a háztető túl piros.
Pedig ezek a jobbak közül valók. A többségnél nagyobbak a hibák.
Úgy gondolom, hogy a 10 évesek nagy része még nem tud elvonatkoztatni az általa ismert világtól.
Olyan egyenesen ábrázol, ahogy látja.
Talán majd jövőre.
Mindenesetre a rajzórákon jól érezték magukat.
Erika, gratulálok! Imádnék a tanítványod lenni! Erre mondják azt, hogy a gyereknek nem iskolát, hanem TANÍTÓ-t kell választani.
VálaszTörlésKöszönöm!
VálaszTörlésNagyon kedves vagy!