2012. jan. 13.

Iskolaérettség

Ebben az időszakban nagyon sokan tanácsot kérnek  tőlem, gyermekük iskolába meneteléről.
Ha a gyermek éppen olyan időben született, amikor már mehetne iskolába, de maradhat is, nem tudják mi lenne a jobb megoldás.
Erre nincs pontos válasz!

Ahány gyerek, annyiféle személyiség. Minden esetben más-más lehet az üdvözítő megoldás.
Az óvónők és a szülők általában jól meg tudják ezt állapítani. De a tapasztalatom az, hogy szinte minden évben előfordul 1-1 rossz döntés.
Mit figyeljünk a helyes döntés meghozásához?

Az iskolaérettség kritériumai:

1. Biológiai alkalmasság. 
  • Optimális testi fejlettség, egészségi állapot. Mozgás összerendezettség. A látás, hallás jól működik.
2. Pszichikus alkalmasság
      • Beszédfejlettség.
         Nagyon fontos a tiszta beszéd. A beszédhibák akadályozzék az olvasás, írás pontos megtanulását. Ha még vannak hibák feltétlenül kezeltetni kell. Szeptemberig még sokat javul.
      • Intellektuális / értelmi / fejlettség.
        Életkorának megfelelő szintű tájékozottság a környezetéről és érdeklődés. Összefüggések felismerése.
        Jellemző a bizonyos terjedelmű kitartás és aktív figyelem.
        Koncentráltság, monotónia tűrés. Ha tud huzamosabb ideig egy játékra, vagy mesére figyelni.
        Kiegyensúlyozott magatartás. Önmaga megfékezése.
        Vizuális észlelés: képes-e felismerni a formákat, a sorrendiséget.
        Milyen a látási, hallási emlékezete?
        Logikus gondolkodás.
        Testséma ismerete, bal és jobb oldal biztos megkülönböztetése.
        Helyes ceruzafogás.
      • Munkaérettség:
        Érdeklődő, szívesen dolgozik. Igénye van a jó teljesítményre. Van  kötelességtudata. Legalább átlagos munkatempója van. Szereti, amit csinál és törekszik azt befejezni.
        Önálló legyen, tudja követni a felnőtt utasításait.
        Le tud mondani a játékról a tanulás kedvéért.

      3. Szociális alkalmasság.
      • Jól érzi magát a közösségben, barátkozik. Alkalmazkodik a többiekhez, a tanítóhoz (most még a z óvónőhöz).
      • Van szabálytudata.
      • Elfogadja a felnőtt irányítását.
      • Együttműködik  többiekkel. Kivárja míg rákerül a sor.

      Ha ezek a kritériumok nagy részben jellemzőek a gyerekre, kár még egy évig az óvodában tartani, ha idő szerint maradhatna is. Ott már nem fejlődik tovább, csak unatkozik.
      Egyik évben volt egy kislányom, aki engedéllyel jött az iskolába 5 és félévesen. Az osztály legjobb tanulója volt. Mindenben megelőzte a többieket. Ilyen is van.

      Iskolaéretlenség:
      • Testi fejlődésben való lemaradás.
      • Túlzott játékosság, más nem köti le.
      • Érzelmi labilitás.
      • Túlzott mozgékonyság, nem tud egy helyben maradni, figyelni.
      • Bármilyen területen lassabban fejlődött, elmaradt a társaitól.
      • Pszichikailag:
        Figyelme elterelhető, fáradékony. Emlékezete nem megbízható, fejletlen.
        Gondolkodásában lemaradás van, főleg analízis-szintézis területen.
        Súlyos beszédhibás.
      • Munkaérettség hiánya.
      • Szociálisan fejletlen. Fél az iskolától. Nem tud közösségben együttműködni.
      Ezekben az esetekben jobb, ha még marad az óvoda biztonságában. Egy év alatt, ha nincs idegrendszeri probléma, ezek a gondok nagyrészt megoldódnak.


      4 megjegyzés:

      1. Kedves Tanító Néni!
        Nekünk túl nagy dilemmát nem okozott ez a kérdés, mert mindketten a férjemmel együtt azon az állásponton vagyunk és voltunk, hogy tanulhat még egész életében a gyermek, tehát inkább unatkozzon egy évet még az oviban...az kevesebbet árt, minthogy idő előtt beültetjük a padba.
        Igazából a mai napig nem értem, hogy miért KELL 7 éves korára megtanulnia egy embernek írni és olvasni? Most lehet, hogy furán hangzik a kérdésem, de tényleg nem értem, hogy miért esünk kétségbe ettől annyira??? Mi van akkor ha csak 8, vagy 9 éves korban tanulja ezt meg???

        A kérdésem pedig az, hogy miért baj, ha a gyerek játékos??? Az miért iskolaéretlenség egy gyereknél???

        Az Én kisfiam első számú tevékenysége a játék (8 és fél éves). Természetesen beül a padba, tanul ügyesen (szinte csak piros pontokat és ötösöket hoz), de az első szabad percben ugrik játszani. Bízom benne, hogy még nagyon sokáig játékos marad! Vagy én értettem félre vmit?

        Nagyon várom a válaszod, mert minden tiszteletem a Tied, hogy 30 éve a pályán vagy és óriási tapasztalatod lehet, de ezt most tényleg nem értem...Köszönöm!

        Ui.: Nem Waldorfba járunk! Katolikus iskolába jár a kisfiam.

        VálaszTörlés
      2. Kedves Fróni!
        Remélem azért lejött, hogy én melyik oldalon állok. Én is amellett vagyok, hogy jobb később. Az a sok kritérium, amit leírtam nem is nagyon alakul ki 7 éves kor előtt.
        A játék fontos szerintem is, mert óvodás korban abból tanul a gyerek, sőt később is.
        A túlzott játékosságnál nem arra gondoltam, hogy ne játsszon a gyerek.
        Jönnek úgy iskolába gyerekek, hogy semmilyen feladattudatuk nincs. Csak játszanak óra alatt is. A ceruzával vonatosat, a tolltartóval házasat, stb.Nem tudnak még figyelni. Erre gondoltam én, hogy aki ilyen az még semmiképpen ne jöjjön az iskolába. Játsszon tovább még egy évig. És majd benne is ki fog alakulni az iskola iránti érdeklődés, csak később. Addig semmi értelme beerőltetni.
        De hidd el hallottam panaszt fordítva is.
        Amikor a jó képességű ügyes kislány visszamaradt a vegyes csoportban, ahol már semmi újat nem tanult. Óvónők is mesélnek ilyen esetet is.
        Ami az olvasást illeti én sem szoktam Karácsonyra olvastatni a gyerekeket. Sokkal lassabb tempóban haladunk, mint a tanmenet, és később fejezzük be a betűtanulást.
        Nem tartom jónak a 2. osztályos nyelvtan szerkezetét sem. Kevesebbet kellene még a szabályokból venni, érzem, hogy nem mindig értik a gyerekek./ Nem is szoktam bemagoltatni, csak megbeszéljük./
        Angliában voltam és láttam, hogy 2 évig tanulják a betűket. 1. évben csak felismerik, nem írják, nem olvassák össze. Pedig csak kb. a fele mennyiségű betűjük van. Igaz 5 éves korban kezdik.
        Köszönöm az érdeklődésed, és azt, hogy észrevetted a félreérthető gondolatokat.
        Minden jót kívánok:
        P H Erika

        VálaszTörlés
      3. Kedves Erika!
        Én köszönöm a magyarázatot: így mindjárt más a gyerek fekvése! :D
        Szép napot!

        VálaszTörlés
      4. Kedves Erika! Kislányom 110cm magas 18kg jóllakottan,és még tejfogai vannak 6 éves volt 2012 decemberében!! Javasol valami segítséget,hogy összeszedje magát? Válaszát köszönöm!!! Eszter

        VálaszTörlés

      Örömmel fogadom a véleményedet!