2011. febr. 27.

Olvasási nehézségek 1. osztályban.

Az olvasás fejlődését több minden zavarhatja, akadályozhatja.
Az egyik tipusú fejlődési lemaradás a látási emlékezőképesség lassabb fejlődése következtében alakul ki.
A gyermekek 10%-a / többnyire fiúk/ nem tesz különbséget a két szó között pl: kép-pék. Számukra ugyanazok a betűk ugyanazt jelentik. Olvasáskor is sokszor követik el azt a hibát, hogy visszafelé olvassák a szavakat, vagy szótagokat, ahogy nekik értelmesebb. Ők azok, akik egy ideig keverik a b és d betűket is.
Hónapok múltával megtanulják pontosan felismerni és rögzíteni betűk sorrendjét. 2. osztályban már ezek a hibák ritkábbak, 2. osztály végére, pedig elmúlnak. - Kivéve, ha valaki dyslexiás, de ott más problémák és tünetek is vannak.-
Ezeket a gyerekeket meg kell nyugtatni, hogy ez nem értelmi képességbeli gond, és nem dyslexia, ez fejleszthető.
Különleges beszédjavító és olvasásjavító gyakorlatokkal lehet segíteni. Az előbbit logopédusok tudják fejleszteni, az utóbbit a tanítók.
De segíthetik a különböző más tipusú gyakorlatok is.
Pl:

  •  Képsor időrendbe helyezése.
  • Hosszabb szavak, szókapcsolatok, mondatok ismétlése.
  • Ciklikus sorozatok folytatása, másolása.
  • Jellegzetes ábrák másolása.
  • Nehezebb szavak olvasásánál a végződés letakarása. 
Stb. Legjobban természetesen a sok olvasásgyakorlás, a dyslexia korrekció szerinti gyakorlással. A fokozatosság elvének betartásával.
Vagyis 2, 3, 4, stb. betűs szavak sok-sok olvasásával.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Örömmel fogadom a véleményedet!