PONTOSABBAN
Elkészültek a félévi értesítők. Két hetes kemény munka.
Felmérések íratása, javítása, kiértékelése feladatonként, kijegyzetelése gyerekenként, összevetése az egész félévi teljesítményükkel, átírás a bizonyítvány nyelvezetére, begépelés, kinyomtatás, átolvasás, aláírás, pecsételés, beragasztás- távírati stílusban.
Remélhetőleg minden részletre kiterjed, amiből a szülők mindent megtudnak csemetéjükről.
Aztán sorban megkeresnek, és megkérdezik, hogy " Tanító néni, akkor ez most hányas?"
Sehányas- mondom én.
1. osztályban még nem az osztályzat a lényeg. Egy kisgyereket, aki most jött az oviból nem lehet 1 jeggyel minősíteni. Pontosabb képet tudunk formálni, ha részletezzük a tevékenységüket. Ebből az is kiderül, hogy mi az erőssége, mi a gyengesége.
Mert ha azt írom: matematika: 5 - akkor minden rendben van, nincs gond matekból.
De ha azt írom: matematika: 4 - akkor nem tudni, hogy mi a pontos helyzet. Van, ami jó, de mi? Van, ami nem egészen jó, ha nem ötös, de mi az?
Ezért jó a szöveges értékelés, mert leírom, hogy az összeadás és a kivonás pontos, de a hiányos műveletekben és a relációkban még téveszt. Ebből a szülő is tudja, hogy mit kell gyakorolni.
Arra is gondolok, hogy nem stresszeli a gyereket a jegy. " Miért nem lettél ötös!?"
1. osztályban még mindenképpen a szöveges értékelés mellé tenném le a voksom.
De 2. osztálytól bennem is kétségek vannak. Most ugyan eltörölték a legutóbbi törvénymódosításban, így már csak félévkor írunk. Év végétől osztályozás lesz.
Európa országaiban is megoszlik a kép. Van, ahol csak osztályoznak, van, ahol csak szöveget írnak, és van ahol vegyesen értékelnek.
Kedves Szülők!
Akik ezt a cikket elolvassák nagyon kíváncsi lennék a véleményükre, kinek melyik értékelés a jobb? Hiszen a szülők véleménye a lényeg, mert nekik készül. Melyik forma az, amit jobban tudnak hasznosítani.
Egy "házi" közvélemény kutatást szerveznék. Kérem, hogy írják meg a véleményüket. Nagyon örülnék neki.
Minden kisdiáknak " Kiváló" félévi bizonyítványt kívánok.
Nekem egyértelműen a szöveges. Az jobban kifejezi, hogy miben jobb a gyerekem, miben kell segíteni neki. Egy jegy az csak egy szám, abból nem fogom megtudni, hogy konkrétan mi az, ami nem annyira megy neki az adott tantárgyban.
VálaszTörlésÉn is pont ezt mondom.
VálaszTörlésA fiam másodikos. Néha egyszerűbb lenne a jegy, de azért jó így is, hogy olvastam a szöveges összegzést. Legalábbis annyiból, hogy meggyőződhettem arról, hogy képben vagyok egy-egy hiányosságról. :)
VálaszTörlésA szöveges értékelés mellett voksolok,egyértelmű hogy ilyen kicsi korban nem lehet csupán jegyekkel "leírni" vagy kiemelni egy gyereket.
VálaszTörlésKedves Erika! Most találtam a blogodra, nagyon tetszik. Igen későn, de én is válaszolok a kérdésedre:
VálaszTörlésközépiskolai tanári diplomám van, nekem megszorítást jelent, hogy csak 1-től 5-ig lehet osztályozni. Árnyaltabb, megismerőbb a szöveges értékelés - ami persze a pedagógustól is több munkát kíván. Tapasztalatból mondom, hogy 5-ös és 5-ös között is hatalmas különbségek vannak!
Köszönöm a véleményt.
VálaszTörlésPontosan így gondolom én is.