2010. október 24., vasárnap

Betűtanulás

Elsőseimmel bennevagyunk a betűtanulás sűrűjében. 2-3 naponként új betűt tanulunk. Ahogy szaporodnak a betűk, egyre jobban fennáll a veszélye a kevergetésnek, - főleg a hasonló hangzású, vagy küllemű betűknél -.
Ezért fontos az alapos rögzítés.
A tanulás menete a következő:
  • A tanítási órán ismertetjük az új betűt. Mindig a hangból indulunk el. Majd megismerjük a hang jelét, vagyis a betűt. Azt elemezzük, megkeressük a helyét a rendszerben. Gyakoroljuk a felismerését, a hangoztatását. Majd összeolvassuk a már meglévő betűkkel.
  • Délután a napköziben átismétlik és gyakorolják.
Ezek még felületes tudást adnak. Szakmailag mondva ismeret szintű tudást. El kell jutni a jártasság, majd a készség szintű tudáshoz. Ezért a tanulás folyamatát otthon kell folytatni.
  • Tehát otthon este kis időt rá kell szánni, hogy átismételjék a gyerekek az aznap tanult betűt. Felismerjék, elolvassák az olvasókönyv anyagát. Írjanak 1-2 sort belőle. Ezzel fog igazán rögzülni. Az órán sok minden történik, sokan vagyunk, nem tud mélyen koncentrálni rá a kisgyerek. De az otthon stabil környezetében csak erre figyelve igen. Ekkor rögzül be.
  • Másnap az iskolában átismételjük és gyakoroljuk. Ekkor már a jártasság szintre jutottunk.
  • A következő órán pedig már tanuljuk az új betűt.
Persze mindig ismételjük a régieket. Ahogy szaporodnak a betűk mindegyiket összeolvassuk, és egyre nagyobb szókincset tudunk elolvasni. Ha a gyerekek már nem gondolkodnak, azon hogy melyik betű következik, akkor már elérték a készség szintjét.
Hogyan gyakoroljunk?
  • A betűket mindig önmagukba mondassuk ki, a mássalhangzókat is pl: "m" és ne "mö vagy em".
  • Külön a nagy nyomtatott, a kis nyomtatott és az írott alakokat. Lehet összekötögetni is őket.
  • Betűvadászatot is rendezhet újságpapíron.
  • Ha  össze tudják már olvasni olvassanak össze minden magánhangzót minden mássalhangzóval. Előbb külön "m" "a" "ma" . Azután:  ma me mi mí mo mó stb. Nem baj, ha nem értelmes. Nagyon be kell gyakorolni a 2 betű összekapcsolását, mert ezen múlik az olvasás. Ha 2 betűt már készség szinten összeolvas, sínen vagyunk. Ugyanis a többi szót szótagolva el tudja olvasni. Pl: ma-ma.
  • Ezután lehet csak a 3 betűseket. Nem baj, ha ezek azonnal nem állnak össze, vissza kell térni a betűzgetéshez.
Nem lehet siettetni a gyerekeket, mert az gátlást alakíthat ki.
Sok gyakorlás szükséges ahhoz, hogy valaki jó olvasó legyen. Ezt csak az iskolában kevesen tudják elsajátítani. Sokan vagyunk, kevés idő és szöveg jut 1-1 gyereknek. De otthon minden este végig tudja olvasni az egész szöveget, és a rutint ez adja meg.
Ha már több értelmes szót tudunk, beléphet a szövegértés tanulása. Először csak 1-1- szót írunk egy lapra és mondjuk, hogy olvassa el és rajzolja le pl: al-ma. Később szókapcsolatokat pl: pi-ros al-ma. Majd mondatokat. Így jutunk szépen fokozatosan, kis lépésekben az igazi olvasásig.
Aki jól megtanul olvasni, örömét leli benne, és szívesen olvas más könyveket, meséket is.
Ezt kívánom minden kisgyereknek, hogy ide jusson el.

1 megjegyzés:

  1. köszönöm a megfelelő egyszerűen elsajátítás felevenítését a betűknek.

    VálaszTörlés

Örömmel fogadom a véleményedet!