Az első osztályos matekban az egyik sarkalatos pont a tízesátlépés megtanítása. Ez nemcsak egyszerűen 1. osztályos követelmény, hanem az összes fentebbi évfolyamon szükség lesz rá a fejben történő számolások alkalmával. Ezért nem lehet lazán venni, és gyorsan túllenni rajta.
A tankönyvekben ajánlott módszert mindenképpen tartani kell.
Vagyis pl. 8+5= ___ összeadásánál be kell tartani, hogy előbb az 5-öt felbontjuk 2-re, azt hozzáadjuk a 8-hoz, akkor lesz 10, majd a maradék 3-at hozzáadjuk a 10-hez, akkor lesz 13. Nem nagyon van idő gondolkodni azon, hogy mennyit is adjunk először a 8-hoz.
8+5=__
8+2+3=__
Ez már egy összetett gondolkodás, 1. Fel kell bontani az 5-öt,
2. Mennyire kell bontani és miért?
3. Össze kell adogatni.
Ez benne van a tankönyvekben, tudják pontosan a tanítók. Nem írtam újdonságot.
De!
Ezt a gondolkodást még a tízeslépés bevezetése előtt, és közben is nagyon elő kell készíteni azzal, hogy a 10 bontását oda-vissza, kitéve-betéve vágják a gyerekek. Nem lesz rutinos, ha csak néhányszor gyakoroljuk, tapasztalatból tudom. Ezért minden matek óra elején gyakorolni kell változatos formákban.
Ehhez gyűjtöttem össze néhány játékos feladatot.
szorzótáblát. A sokszor hallott dolgok automatikussá válnak.
majd füzetbe leírják.
összekötni. Kezdetben a színek is segítenek. Később már csak fehérrel.
Kösd össze a párokat, vagy színezd egyformára!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Örömmel fogadom a véleményedet!