2023. ápr. 25.

Hogyan tanítsuk a tízesátlépést?

 Az első osztályos matekban az egyik sarkalatos pont a tízesátlépés megtanítása. Ez nemcsak egyszerűen 1. osztályos követelmény, hanem az összes fentebbi évfolyamon szükség lesz rá a fejben történő számolások alkalmával. Ezért nem lehet lazán venni, és gyorsan túllenni rajta.
A tankönyvekben ajánlott módszert mindenképpen tartani kell.

Vagyis pl. 8+5= ___  összeadásánál be kell tartani, hogy előbb az 5-öt felbontjuk 2-re, azt hozzáadjuk a 8-hoz, akkor lesz 10, majd a maradék 3-at hozzáadjuk a 10-hez, akkor lesz 13. Nem nagyon van idő gondolkodni azon, hogy mennyit is adjunk először a 8-hoz.

8+5=__
8+2+3=__

Ez már egy összetett gondolkodás, 1. Fel kell bontani az 5-öt, 
                                                         2. Mennyire kell bontani és miért?
                                                         3. Össze kell adogatni.

Ez benne van a tankönyvekben, tudják pontosan a tanítók. Nem írtam újdonságot.

De!

Ezt a gondolkodást még a tízeslépés bevezetése előtt, és közben is nagyon elő kell készíteni azzal, hogy a 10 bontását oda-vissza, kitéve-betéve vágják a gyerekek.  Nem lesz rutinos, ha csak néhányszor gyakoroljuk, tapasztalatból tudom. Ezért minden matek óra elején gyakorolni kell változatos formákban. 

Ehhez gyűjtöttem össze néhány játékos feladatot.


Jó feladatok vannak a tankönyvben is, de mozgással, rajzolással, beszéddel is ki kell egészíteni.

Módszerek a 10 bontásának gyakorlásához

 Szóban

1. A tanító mond egy számot 0-10-ig, rámutat sorban valakire, akinek rá kell vágni a "párját".  
    Pl. Tanító: 7, gyerek: 3. lehetőleg mindenkitől kérdezzen.
2. Párokban ugyanígy a gyerekek szembefordulva egymástól kérdezzenek!
3. Ugyanezt lehet beszéd nélkül, ujjak felmutatásával játszani.
4. A számkirály szabályai szerint "10-es királyt" lehet játszani.
5. Az órát lehet azzal kezdeni, hogy közösen kórusban végigmondjuk együtt a 10 bontását. Mint régen a
    szorzótáblát. A sokszor hallott dolgok automatikussá válnak. 
    Bontom a 10-et: 0-ra és 10-re,
                               1-re 9-re
                               2-re 8-ra .....És így tovább végig.

Táblánál, füzetben

1. Számkártyák vannak a táblán, mindegyikből kettő. Egy vagy két gyerek kimegy és párosítják őket,
    majd füzetbe leírják.
2. A számok írva vannak a táblára színes krétával (a párok egyszínűek kezdetben), ezeket kell
    összekötni. Kezdetben a színek is segítenek. Később már csak fehérrel.
3. 10-es házikó, írd be az emeletekre a párjukat! Táblán is lehet, vagy másolják be a füzetbe, akkor
   mindenki gondolkodik
5 - __
3 - __
__  - 9   
 __  -  2   
6  - __
10 - __
__ - 8 
4 - __
__ - 7  
0 - __

4. 10-es virág.
    Kösd össze a párokat, vagy színezd egyformára! 
Bármilyen változatos más formában is jó.


5. Dominó. Egyik felében valamennyi pötty, a másikba ők rajzolják bele.

6. De a tankönyv feladatai is jók. Ezek onnan valók:





Ezek a feladatok csak ízelítőül szolgálnak. Tudom, hogy a tanító nénik fantáziája sokkal szélesebb. 
Teljesen mindegy még milyen módszereket alkalmaznak, a lényeg, hogy mindennap gyakorolják és készség szintre vigyék a fejszámolást.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Örömmel fogadom a véleményedet!