2015. május 9., szombat

Fogalmazás fejlesztése

Ez a cikk kérésre készült

Egy kedves anyuka az osztályomból kérte, hogy adjak már tanácsot, hogyan fejleszthetné gyermeke fogalmazási képességét, aki egy jó képességű, ám de nagyon racionális gondolkodású gyerek. Ami nagyon sok esetben jó, hiszen frappánsan kiemeli a lényeget, pillanat alatt átlátja a témát, röviden, tömören fejezi ki magát, csak éppen ez a fogalmazásban pont nem annyira előny.

Hirtelen nem is tudtam mit mondjak, honnan kezdjem. Sokat gondolkodtam ezen azóta is.


Bizony ez hosszú folyamat.
A gyökerek 2 dologra vezethetők vissza.
  1. Mesélés
  2. Beszélgetés.
Mindezt alátámasztja a

     3. Képzelet, képekben való gondolkodás.


  1.  A mesélés kicsi kortól kezdve gazdagítja a szókincset, képzeletet, bár itt a gyerek csak hallgató, de a szavak beépülnek. Még mindig, lehet mesélni, 3. osztályban is. De itt már az olvasás is sokat segít, ha gördülékenyen megy és a gyermek tényleg oda tud figyelni a történetre. Ha nem, meséljünk neki nyugodtan még most is. Én az olvasás órán mindig elmesélem nekik a szép történeteket, hogy jobban el tudják képzelni. A belső világában kialakul egy elképzelt kép, amiről már ő is tudna mesélni, rajzolni. A látott videók ezt nem fejlesztik.
  2.  A másik - szerintem még fontosabb- fejlesztő mód a beszélgetés. Az én fogalmazásaimat is mindig felolvasta a tanár néni még felső tagozatban is. Színesen, érdekesen írtam. Ehhez nagyban hozzájárult az anyukám, aki soha nem direkt módon, mindig csak kíváncsiságból beszélgetett velem. Gyerek koromtól egészen mostanig bárhol voltam, bármit tettem, láttam, mindig elejétől végig, időrendi sorrendben el kellett mesélnem neki mindent. Ha valamit nem képzelt el rendesen, belekérdezett - milyen volt a táj, az ebéd, a vendéglátó kinézete, ruhája...stb.-.
    Így aztán kialakult bennem a fogalmazás menete, színesítése. De ha elkanyarodtam leállított, hogy ez nem lényeges, erről ne beszéljek.
    Szóval: Kérdezzük ki a gyerekünket a napi eseményekről időrendben. Ne elégedjünk meg a pár szavas lerázással, kérdezzünk bele. Mondassuk el a képi részleteket is.
    Ne mindennap a napi rutint, hanem egy-egy eseményt. Pl. egy élményt, egy tesi órát, egy eseményt az udvaron, ha volt ilyesmi.
  3.  A gyerekek szeretnek még ebben a korban rajzolni. Adjunk nekik témát, hogy képzeljék el és rajzolják le, aztán meséljék el, hogy mit ábrázol. Mire gondoltak.
Ezek nem direkt fogalmazási ötletek, de fejlesztik azt.




 Konkrét gyakorlást is lehet végezni.

  1. Az alapokat szépen végig viszi az Apáczai kiadó fogalmazás munkafüzete a legelejétől szépen felépítve. Szókapcsolatok alkotásától, mondatok összefűzéséig.
  2. A következő lépés lehet a képsorról beszélés, írás. Ha átlátja, hogy mi a képtörténet lényege, akkor írjon minden képről 1-2 mondatot. Először rövideket írnak, de kérjük, hogy ne csak alanyt és állítmányt írjanak, hanem hogyan, milyen kérdésre is.
  3. Ezután lehet egy eseményképről beszélni, vagy írni. Nem fontos mindig írni, lehet csak beszélni is.
  4. A csak eseményről emlékezetből  írás - elbeszélés- már nehezebb. Ekkor mondassuk el a főbb lépéseket, majd azt írják le 1-2 mondattal, de ne tőmondattal, hanem az előbb írt módon.
    Ez kezdetben egyedül nem megy, üljünk le vele és együtt fogalmazzuk meg.
  5. Figyeljünk közben a tagolásra, az arányokra is, ami szabály a fogalmazásban.

Ez az iskolában is hosszú, több éves folyamat. Lassan alakul. De ebbe még beszámít a személyiség is. Vannak mesélőkés emberek, és vannak racionális gondolkodású, szűkszavúak. A különbség mindig meg fog látszódni.




2 megjegyzés:

  1. Koszonom a cikket . Nekem is van egy racionalis ,szukszavu gyermekem ,aki szinte mindenben jeleskedik - de a heti 150 szavas fogalmazas - nagy gondot jelent szamara .Mikozben nagyszeruen birja a nyelvet ,amin tanul es a csalad no tagjai szinte mind grafomanok . Ez valami fius dolog - szenvedni egy fogalmazas megirasaban ?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sajnos igen. A fiúk általában jobban szenvednek ettől, mint a lányok.Mint ahogy a férfiak nagy része sem olyan beszédes, mint a nők. De persze vannak kivételek.

      Törlés

Örömmel fogadom a véleményedet!