2015. február 7., szombat


A személyiség hatása a babültetésre...

... avagy mi a 6. életfeltétel?

A 3. osztályos környezetismeret tananyag része az életműködések és az életfeltételek.
Ezen belül is a növény életfeltételei.
Amíg világ a világ, Comeniustól ezt témát legjobban a babültetés szemlélteti, érteti meg legjobban a gyerekekkel.
Ezért mikor 3.-ban tanítok, én is mindig előveszem. Én már unom, de a " közönség" mindig más, ezért nem sajnálom rá az időt.
Így volt ez most is. Miután megtanultuk elméletben, csoportokat alakítottunk.
A gyerekek behozták a hozzávalókat: babot, virágföldet, cserepeket, alátétet. Sajnos kavicsos, sóderes földet nem találtunk, így ez a rész kimaradt.
Beosztottuk a csoportoknak, hogy mit figyelnek, hová teszik a babot.
Életfeltételek szerint:  1.  víz
                                      2.  levegő
                                      3. megfelelő hőmérséklet
                                      4. jó föld
                                      5. fény

1. csoport: Mindent megadott a növényének, beosztották a locsolási rendet.
A többi csoport is mindent megadott egy kivétellel:
2. csoport:  nem locsolta.
3. csoport:  kitette az ablakpárkányra a hidegre.
4. csoport: lezárta egy edénnyel a levegőt.
5. csoport :  betette a szekrénybe, hogy ne kapjon fényt.

Nagy volt az izgalom, szervezkedés. Vártuk mindennap a fejleményeket.
Csakhogy a gyerekek különböző személyisége megmutatkozott a gondozásban.

Az 1, csoport a vagány fiúkból állt. Bizony lazán vették a locsolást, túlöntözték. Tócsa és sár volt az egész. Ezt észrevették, és le akarták önteni róla a vizet, de minden a csapban landolt- Ami el is dugult.-
Mire helyrehozták eltelt pár nap. Persze a bab nem kelt ki. 1 hét múlva, mikor már odafigyeltek rá kibújt, majd innentől rendesen fejlődött.

Ezalatt a 4. csoport észrevette, hogy kicsírázott a növényük, és lefelé terjeszkedik, ahol a gyökere ki tud bújni és kap egy kis levegőt. Innentől nagyon drukkoltak a babnak, és elcsíptem, amikor titokban engedtek neki egy kis levegőt.

Azt is észrevettem, hogy az 5. csoport nyitva hagyta a szekrényt, hogy szegény bab csak egy kicsi fényt hadd kapjon már. Na ezt aztán szemmel tartottam innentől.


Eredmény:

A 2., 3., 5. csoport hozta a várt eredményt, ki se nőtt.
Az 1. és 4. csoport növénye egyforma lett, amikor nem kellett volna.

Megállapítás:

Az 1. csop. babja nem fejlődött kellőképpen, mert az elején nem kapta meg a gondoskodást, - megsértődött.
A 4. csop. babja jobban fejlődött, mint kellett volna, mert szerették, segítettek neki, odafigyeltek rá.



Következtetés:    A 6. életfeltétel  a szeretet.



7 megjegyzés:

  1. Szuper! Kér, hogy pont most fejezték be a fiamék ezt a fejezetet, pedig ültethettünk volna mi is! :)

    VálaszTörlés
  2. Ezt bármikor meg lehet csinálni. Utólag is jó, legalább megerősíti a tanultakat.

    VálaszTörlés
  3. Nagy érdeklődéssel figyeltem, olvastam a bejegyzésedet, mert nagyon kíváncsivá tettél a 6. életfeltétellel. Nagyon érdekes volt olvasni, és végül kiderült hogy mi is az a titokzatos életfeltétel. Érdekes volt a kísérletetek!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Te ezt biztosan tudtad már, hiszen imádod a növényeidet, és a kertészkedést, ami meg is látszik rajtuk.

      Törlés
  4. Naná, hogy az a 6. életfeltétel! :)
    Köszönöm a reggeli mosolyt!

    VálaszTörlés
  5. Szeretnék ebbe az osztályba járni, ahol így ültetik el és gondozzák a " 6. életfeltételt" ! Példa értékű gondolkodás, ám elsősorban nem a bab miatt.Gratulálok!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm. Tényleg így van. Nem a bab miatt.

      Törlés

Örömmel fogadom a véleményedet!