2013. jan. 18.

A tananyagon túl

Az iskolában természetesen a tantárgyakban lévő oktatási anyag az elsődleges. Ezt átadni a gyerekeknek, mindig tovább és tovább lépni a tudomány birodalmában. Ez szép és jó dolog, de nem minden.


Főleg olvasás órákon / de máshol is/ alkalom kínálkozik az emberi dolgokra, a személyiség fejlesztésére, az Univerzum nagy törvényinek a megismerésére is. Régi nagy írók, költők segítenek ebben.
Ha egy ilyen olvasmányra kerül a sor, bizony elhagyom a szokásos elemzési formulákat és mélyrehatóbb nézetből elemezzük azt.
A 3. osztályos Hétszínvirág olvasókönyv " Együtt lenni jó..."c. fejezete az egész könyv -szerintem- legszebb és legértékesebb része.
Ez olyan építőköveket ad a gyerekeknek, amiből egy életen át meríthetnek.
  • A kalács és A csaló c. történetekben szép példát látunk  a testvéri szeretetre. Lemondás a testvér javára. Van még ilyen a mai világban?
  • Amíg rögtönből rögtön lesz c. olvasmány egyrészt a lustaságról, másrészt a türelmetlenségről szól. A gyerekek kemény bírálatot fogalmaztak meg a szereplőre.
  • A galambnagymama c. olv. sem a mondatfajták és egyéb nyelvtani elemzésre ösztönöz. Ez egy csodálatos történet, ahol megjelenik a LÉLEK. A 3-os gyerekeknél először találkozunk ezzel. Szünetben sem akarták abbahagyni a beszélgetést életről-halálról-lélekről.
  • A nagy kedvencem Móra F. Szánkó c. örökzöld története. Bizony itt is csak a legfontosabb szerkezeti felépítéseket beszéltük meg. Annál több szó esett a jellemekről, az emberségről, lemondásról, önfeláldozásról.
    Micsoda szavak ezek! Néha úgy érzem, kihalóban vannak. NE HAGYJUK!
  • Végül a témakört így zártuk:




A következő TV riport is hasonló gondolatokról szól. Érdemes megnézni!



2 megjegyzés:

  1. Jó látni, hogy ilyen is van, így is lehet. Nagyon szerencsések azok a gyerekek akiket olyan tanító tanít aki szereti őket és a munkáját.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon köszönöm!
      Igen így van, szeretem őket és amit csinálunk azt is.

      Törlés

Örömmel fogadom a véleményedet!