2011. június 26., vasárnap

A nyári szünet hasznos eltöltése

A szellemi és a fizikai fáradtság nem ugyanaz. Az utóbbit rövid idő alatt, egy éjszaka is kipihenhetjük.
De a szellemi fáradtságot, a huzamos ideig tartó megterhelést  nem. Az idegrendszernek hosszabb időre van szüksége a regenerálódásra.
Ezért is ilyen hosszú a nyári szünet. Ez nem csak a gyerekekre igaz. Egy- egy nehezebb tanév után magam is alig jövök helyre. Az idei nem volt nagyon nehéz, bár az 1. osztály mindig megerőltetőbb, mint a többi.

Hogyan teljen el a nyári szünet? Mivel lehet kitölteni ilyen hosszú időt? Ehhez írok néhány ötletet, jó tanácsot.
A legjobb, ha 1-2 hétig az elején / június végéig/ hagyjuk a gyerekeket, nem terheljük semmivel. Hadd csinálják amit ők jónak gondolnak. Aludjanak sokáig, szaladgáljanak, bóklásszanak, legyenek el magukkal. Ki-ki tegye azt, amit a tudatalattija diktál, ami őt a legjobban a segíti a méregtelenítésben.

DE AZTÁN!!!

Júliustól már ne így legyen!
Hanem hogyan?
  • Minden nap legyen valamilyen feladat, amit a gyerek egyedül végez el. Pl: viráglocsolás, polcrendezés, szekrényrendezés, borsófejtés, meggymagozás, kertészkedés, főzőcskében segítés, rendezgetés stb.
  • Egy héten 1 -2-szer iskolai jellegű feladat is lehet. Pl: kis írás, másolás, matek. De ez ne túl gyakran, és ne sok.
  • Olvasás többször, naponta is lehet. Persze nem olvasókönyvből, hanem általa választott meséből.
  • Ugyancsak többször lehet kézügyesítő kreatív tevékenység.
  • Semmiképpen ne legyenek unatkozós idők.

                     A napirend:
  • Reggel kb. azonos időben keljen fel, ne túl korán, de ne is lustálkodjon sokáig.
  • Reggelizzen kényelmesen.
  • Reggeli után, vagy közben beszéljük meg a napi programot.
  • Ezután tegyen / vagy közösen tegyünk / rendet a szobájában, ágyazás pakolás stb.
  • Délelőtt végezze el az aznapi feladatot.
  • Legyen tízórai. Gyümölcs, vagy joghurt és valami kis süti, vagy keksz.
  • Ebédig játszhat szabadon. Lehetőleg levegőn.
  • Közös ebéd.
  • Ebéd után mindenképpen legyen egy kis szieszta. Ha tud aludjon, ha nem kucorodjon fel a fotelba egy könyvvel, vagy a játékával. Fő, hogy csend és nyugi legyen.
  • Délután lehet ismét egy kis munka, vagy valamilyen program.
  • Estefelé kis TV, vagy gépes játék. Persze ez az, amivel spórolni kell. Max. 1 óra naponta / együttesen/.
  • Vacsora, fürdés után kicsit maradhat még, hiszen nyár van, későn sötétedik. 
Ezt a rendet a nagymamánál is tartassuk be.


ÖTLET


Hasznos ötlet a szünetre a napló vezetés. 
Akár a jó bizonyítványért jutalmul is vehetünk egy szép borítójú füzetet.
Ebbe minden nap be lehet írni az eseményeket. Mikor mi történt. De mi is beleírhatjuk színes tollakkal a feladatainkat. A gyerekek lerajzolhatják, írhatják, hogy mi történt velük. Bele lehet ragasztani emlékeket.
Pl:

  • Írja bele az ételreceptet, amibe segített, az olvasott könyv címét, a kirándulás helyszínét, a játékokat, amiket játszott a barátokkal, bármit.
  • Rajzolja le a virágokat, konyhai eszközöket, a strandot,  meseillusztrációt, tervezzen.
  • Ragassza be a strandbelépőt, a múzeumi prospektust, képeslapot, bármit, ami emlék lehet.
A nyár végére egy színes emlékkönyve lesz. A divatos tündéres és manós könyvek mintájára irányítsuk a stílusát.
A kicsik is, de főleg a 3.-4-esek már nagyon élvezik az ilyen jellegű feladatokat.A lányokat könnyebb bevonni, de a fiúkkal is meg lehet próbálkozni.
A tanulást is segíti, mert írás, rajzolás, olvasás, szövegértés, kreativitás is van benne, és nem direkt módon.




Íme egy példa 


      
  Locsold meg a virágokat!

      Figyeld meg az alakját és rajzold   le! Egy szép formát préselj le és  ragaszd a naplóba.
Vagy:
Ma segítettem mamának
 meggyes pitét sütni.
Lisztet, cukrot, sütöport,
vajat, tojást tettünk bele.
A tetejét meggyel és dióval
szórtuk meg.
  Nagyon finom lett!

  Nagyon kellemes és hasznos nyári szünetet kívánok!



  

1 megjegyzés:

  1. Erika drága! Szeretnélek meglepni egy díjjal. Kérlek látogass el az oldalamra ahol megtalálod a részleteket!:)

    VálaszTörlés

Örömmel fogadom a véleményedet!