2011. február 13., vasárnap

Gyermekkori idegesség hatása a tanulásra

A gyermekek életében mindenféle szorongás, félelem, családi súrlódás befolyásolhatja a gyermek iskolai munkáját.
Felsorolom a leggyakoribb okokat.

  • 1-2. osztályos gyereknek, kistestvére születik. Aki 1. osztályos igényli, hogy- ha ő most kezdi az iskolát- ráfigyeljenek otthon. Ehelyett minden figyelem az újszülött kistestvérre irányul. Ennek következtében féltékennyé válik, ideges, szórakozott, figyelmetlen lesz és minden ok nélkül bánthat másokat. / Szerencsére a kistestvér születését a legtöbb családban megfelelően előkészítik. /
  • Aggaszthatja a gyerekeket a szülő betegsége, hosszabb időre való elutazása. Ezekben az esetekben fél, hogy felborul a biztonsága. 
  • Ha otthon túlzott szigorral nevelik, túlzottan rendszabályozzák, sokat várnak el tőle, nem tud kellőképpen figyelni. Retteg, hogy megfeleljen és ez elvonja a figyelme egy részét a koncentrálásról, így gyakran hibázik. Ez magával hozza a szidást, retorziót, amitől még jobban ideges, nyugtalan lesz és kialakul az " ördögi kör".
  • Akit pici kora óta csak bírálnak, az a gyerek nem meri megpróbálni elvégezni a feladatait, mert fél, hogy újabb kudarc lesz belőle. 
  • Bármilyen furcsán hangzik, sokszor azért hibázik egy gyerek, mert túlzottan lelkiismeretes. Újra és újra ismétli az anyagot, nehogy valami kimaradjon, annál jobban téveszt és lemarad.
  • A túl hanyag, laza nevelés pedig nem alakítja ki a tudás iránti igényt. Érdektelen, unott lesz az iskolában.
  • Az a gyerek, aki otthon semmi szeretet nem kapott, és nélkülözte a család biztonságát természetszerűleg ideges, nyugtalan, felelőtlen az iskolában. Képtelen bármi iránt érdeklődni, kapcsolatot teremteni tanáraival, társaival.
  • A gyerekek sok mindentől félhetnek. Néha apróságnak tűnő dolgok teljesen elvonják a figyelmét, megbéníthatják a gondolkodását és szorongást váltanak ki. A feszültségeit pedig agresszivitásban vezetheti le.
    Pl: Fél egy kutyától, ami mellett iskolába menet el kell mennie. Fél az iskolai portástól, egy tanártól, egy nagyobb gyerektől, egy osztálytársától. Fél kikéredzkedni a mosdóba, fél mások előtt elmondani a leckét, énekelni stb.

Bármi is legyen az iskolai sikertelenség oka, a problémát két oldalról kell megközelíteni.
Egyrészt meg kell próbálni megtalálni az okot és azt feloldani, megbeszélni, megnyugtató döntést hozni.
Másrészt a pedagógussal közösen megbeszélve találni olyan pozitívumot, jó tulajdonságot a gyerekben, amivel be tudják vonni a közösség munkájába, sikerélményhez juttatni, amivel elindulhat fölfelé.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Örömmel fogadom a véleményedet!