2011. január 6., csütörtök

Szövegértés gyakorlása otthon

Vége a jó kis téli szünetnek, és már is nyakunkon a félévzárás. Nekem olyan érzés, mintha minden évben előbbre kerülne egy kicsivel. Még fel sem ocsúdnak a gyerekek, máris rájuk zúdítjuk a félévi és témazáró felméréseket. Bár tudom én is, hogy ki hogy dolgozott egész félévben, de egy záró, összesítő dokumentum-
nak lenni kell. Erre pedig ajánlatos egy kicsit otthon rágyakorolni.
Matekot, írást egyszerű. De szövegértést hogyan célszerű?

 A szövegértés fejlesztése:

1. osztály

A szövegértést rögtön a kezdetektől, a betű tanulás elejétől elkezdjük. Amikor megtanulunk annyi betűt, hogy abból értelmes szót tudunk összerakni máris elkezdjük. Többféleképpen is lehet.
  • Leírjuk a szót szépen akár nyomtatott, akár írott alakban egy cédulára, és azt mondjuk mesélj róla. Nem szabad kimondani a szót, csak olvassa el és mondjon róla valamit.  Ilyen mondatokat várhatunk:  - Sok víz van benne. - Halak úszkálnak benne.  - Lehet benne fürödni. Stb.
    Ez a beszédkészséget is fejleszti.

Ez akkor is nagyon hasznos, ha több gyerek van, mert ha valaki nem tudja rögtön elolvasni, a másik pedig már mondott róla valamit, arra fogja ösztönözni, hogy mielőbb elolvassa és ő is mondhasson valamit.
Később ugyanezt egyre hosszabb, nehezebb szavakkal, szókapcsolatokkal.
  • Másik kedvelt játék a gyerekek körében a     "Titkos üzenet" .
    Itt szintén leírunk egy nagyobb lapra egy szót, amit nem szabad hangosan kimondani, / azért titkos/, hanem le kell rajzolni.
    - Pl. tó, tű, út, te-tő, tál, al-ma, ma-lom, stb.
    - Később: al-ma-lé,  hó-em-ber,  táb-la, stb.
    - Szókapcsolatok: cit-ro-mos te-a,  li-la tál,  há-rom ba-nán stb. a tanult betűkből.
    - Mondatok: A ház mel-lett a-u-tó áll.  Az út ha-vas.  A ház-te-tőn ve-réb ül. stb
    - Szöveg: A ház mel-lett bar-na ke-rí-tés van. Az út mel-lett hó-em-ber áll. To-mi és Ré-ka né-zi.
    - Másik: A bar-na tá-lon há-rom al-ma és ket-tő kör-te van. A-lat-ta li-la te-rí-tő. Mel-let-te kék vá-za.
    Lényeges, hogy szótagolva írjuk le, vagy gépeljük be, mert a gyerekek nagy rész szótagolva tanul, és ezt szokta meg.
  • Kijelölünk egy rövid szöveget, akár olvasókönyvből is, és kérdéseket teszünk fel belőle. Húzza alá a megfelelő szót.
2-3-4. osztály:

Az adott életkor, és olvasási szintnek megfelelő szöveg választása szerint. A feladatok hasonlóak lehetnek.
  • Rövid mese, vagy történet kiválasztása, amit előzőleg elolvastunk. Olvassa el a gyerek, majd beszéljük meg. Tegyünk fel kérdéseket a meséből, alkottassunk véleményt a szereplőkre, körülményekre vonatkoztatva. Ebből látjuk, hogy megértette-e.
    Ezt lehet főzés, vasalás, utazás stb. közben is.
Jó, ha nemcsak irodalmi szöveget olvastatunk, hanem életszerűbbet is. / Európai PISA felmérés ennek hiányát rótta ránk/. Néhány példa:
  • Szakácskönyvből kiválasztunk egy receptet és ahhoz adunk feladatokat. Pl:
    - Gyűjtsd ki a piskóta száraz hozzávalóit!
    - Írd ki milyen sorrendbe tesszük az anyagokat a keverőtálba!
    - Húzd alá hány fokon kell sütni! Stb
  • TV- műsorból:
    - Gyűjtsd ki a természetfilmek címeit!
    - Hány órakor kezdődnek a hírműsorok?
    - Kerss sportközvetítést! Stb.
  • Szuperinfoból:- Írd ki a bútorboltok címeit!
    - Gyűjtsd ki milyen orvosok hirdetnek rendelést.
    - Mi megy a moziban szombat este? Stb.
Az ezkre adott válaszokat leírhatják az otthoni gyakorló füzetbe, amiben persze a helyesírást is ellenőrizni kell.
A lehetőség végtelen. Lehet kerestetni menetrendből, színházműsorból, moziműsorból, telefonkönyvből, használati utasításból. Stb.
Természetesen a könyvesboltok tele vannak  jobbnál-jobb szövegértést fejlesztő kiadványokkal. Jó, ha van abból is egy otthon. Az nagyon kényelmes, mert csak rábökünk egyre és mondjuk, hogy ezt csináld meg, majd ellenőrzöm.
De a gyerekeknek ez unalmas, mert az iskolában is ilyeneket csinálnak.
A fent leírt példák életszerűbbek, és ami a fontos " barátibbak", mert azt együtt megbeszélve csinálja a szülővel. Az pedig hatékonyabb és sokkal jobban érthető, amit közösen beszélünk meg. A lélek és legbelső kapcsolatok teszik értékessé.
         

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Örömmel fogadom a véleményedet!