nak lenni kell. Erre pedig ajánlatos egy kicsit otthon rágyakorolni.
Matekot, írást egyszerű. De szövegértést hogyan célszerű?
A szövegértés fejlesztése:
1. osztály
A szövegértést rögtön a kezdetektől, a betű tanulás elejétől elkezdjük. Amikor megtanulunk annyi betűt, hogy abból értelmes szót tudunk összerakni máris elkezdjük. Többféleképpen is lehet.
- Leírjuk a szót szépen akár nyomtatott, akár írott alakban egy cédulára, és azt mondjuk mesélj róla. Nem szabad kimondani a szót, csak olvassa el és mondjon róla valamit. Ilyen mondatokat várhatunk: - Sok víz van benne. - Halak úszkálnak benne. - Lehet benne fürödni. Stb.
Ez a beszédkészséget is fejleszti.
Ez akkor is nagyon hasznos, ha több gyerek van, mert ha valaki nem tudja rögtön elolvasni, a másik pedig már mondott róla valamit, arra fogja ösztönözni, hogy mielőbb elolvassa és ő is mondhasson valamit.
Később ugyanezt egyre hosszabb, nehezebb szavakkal, szókapcsolatokkal.
- Másik kedvelt játék a gyerekek körében a "Titkos üzenet" .
Itt szintén leírunk egy nagyobb lapra egy szót, amit nem szabad hangosan kimondani, / azért titkos/, hanem le kell rajzolni.
- Pl. tó, tű, út, te-tő, tál, al-ma, ma-lom, stb.
- Később: al-ma-lé, hó-em-ber, táb-la, stb.
- Szókapcsolatok: cit-ro-mos te-a, li-la tál, há-rom ba-nán stb. a tanult betűkből.
- Mondatok: A ház mel-lett a-u-tó áll. Az út ha-vas. A ház-te-tőn ve-réb ül. stb
- Szöveg: A ház mel-lett bar-na ke-rí-tés van. Az út mel-lett hó-em-ber áll. To-mi és Ré-ka né-zi.
- Másik: A bar-na tá-lon há-rom al-ma és ket-tő kör-te van. A-lat-ta li-la te-rí-tő. Mel-let-te kék vá-za.
Lényeges, hogy szótagolva írjuk le, vagy gépeljük be, mert a gyerekek nagy rész szótagolva tanul, és ezt szokta meg. - Kijelölünk egy rövid szöveget, akár olvasókönyvből is, és kérdéseket teszünk fel belőle. Húzza alá a megfelelő szót.
Az adott életkor, és olvasási szintnek megfelelő szöveg választása szerint. A feladatok hasonlóak lehetnek.
- Rövid mese, vagy történet kiválasztása, amit előzőleg elolvastunk. Olvassa el a gyerek, majd beszéljük meg. Tegyünk fel kérdéseket a meséből, alkottassunk véleményt a szereplőkre, körülményekre vonatkoztatva. Ebből látjuk, hogy megértette-e.
Ezt lehet főzés, vasalás, utazás stb. közben is.
- Szakácskönyvből kiválasztunk egy receptet és ahhoz adunk feladatokat. Pl:
- Gyűjtsd ki a piskóta száraz hozzávalóit!
- Írd ki milyen sorrendbe tesszük az anyagokat a keverőtálba!
- Húzd alá hány fokon kell sütni! Stb - TV- műsorból:
- Gyűjtsd ki a természetfilmek címeit!
- Hány órakor kezdődnek a hírműsorok?
- Kerss sportközvetítést! Stb. - Szuperinfoból:- Írd ki a bútorboltok címeit!
- Gyűjtsd ki milyen orvosok hirdetnek rendelést.
- Mi megy a moziban szombat este? Stb.
A lehetőség végtelen. Lehet kerestetni menetrendből, színházműsorból, moziműsorból, telefonkönyvből, használati utasításból. Stb.
Természetesen a könyvesboltok tele vannak jobbnál-jobb szövegértést fejlesztő kiadványokkal. Jó, ha van abból is egy otthon. Az nagyon kényelmes, mert csak rábökünk egyre és mondjuk, hogy ezt csináld meg, majd ellenőrzöm.
De a gyerekeknek ez unalmas, mert az iskolában is ilyeneket csinálnak.
A fent leírt példák életszerűbbek, és ami a fontos " barátibbak", mert azt együtt megbeszélve csinálja a szülővel. Az pedig hatékonyabb és sokkal jobban érthető, amit közösen beszélünk meg. A lélek és legbelső kapcsolatok teszik értékessé.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Örömmel fogadom a véleményedet!