2011. jan. 20.

Félévi értesítő

" Elkészült a nagy mű, az alkotó pihen............".                  -  A szülők pedig gondolkodnak.
                 PONTOSABBAN
Elkészültek a félévi értesítők. Két hetes kemény munka.
Felmérések íratása, javítása, kiértékelése feladatonként, kijegyzetelése gyerekenként, összevetése az egész félévi teljesítményükkel, átírás a bizonyítvány nyelvezetére, begépelés, kinyomtatás, átolvasás, aláírás, pecsételés, beragasztás- távírati stílusban. 
Remélhetőleg minden részletre kiterjed, amiből a szülők mindent megtudnak csemetéjükről.
Aztán sorban megkeresnek, és megkérdezik, hogy " Tanító néni, akkor ez most hányas?"
Sehányas- mondom én.
1. osztályban még nem az osztályzat a lényeg. Egy kisgyereket, aki most jött az oviból nem lehet 1 jeggyel minősíteni. Pontosabb képet tudunk formálni, ha részletezzük a tevékenységüket. Ebből az is kiderül, hogy mi az erőssége, mi a gyengesége.
Mert ha azt írom: matematika: 5 - akkor minden rendben van, nincs gond matekból.
De ha azt írom: matematika: 4 - akkor nem tudni, hogy mi a pontos helyzet. Van, ami jó, de mi? Van, ami nem egészen jó, ha nem ötös, de mi az?
Ezért jó a szöveges értékelés, mert leírom, hogy az összeadás és a kivonás pontos, de a hiányos műveletekben és a relációkban még téveszt. Ebből a szülő is tudja, hogy mit kell gyakorolni.
Arra is gondolok, hogy nem stresszeli a gyereket a jegy. " Miért nem lettél ötös!?"
1. osztályban még mindenképpen a szöveges értékelés mellé tenném le a voksom. 
De 2. osztálytól bennem is kétségek vannak. Most ugyan eltörölték a legutóbbi törvénymódosításban, így már csak félévkor írunk. Év végétől osztályozás lesz.
Európa országaiban is megoszlik a kép. Van, ahol csak osztályoznak, van, ahol csak szöveget írnak, és van ahol vegyesen értékelnek.
                        Kedves Szülők!
Akik ezt a cikket elolvassák nagyon kíváncsi lennék a véleményükre, kinek melyik értékelés a jobb? Hiszen a szülők véleménye a lényeg, mert nekik készül. Melyik forma az, amit jobban tudnak hasznosítani. 
Egy "házi" közvélemény kutatást szerveznék. Kérem, hogy írják meg a véleményüket. Nagyon örülnék neki.
Minden kisdiáknak " Kiváló" félévi bizonyítványt kívánok.

6 megjegyzés:

  1. Nekem egyértelműen a szöveges. Az jobban kifejezi, hogy miben jobb a gyerekem, miben kell segíteni neki. Egy jegy az csak egy szám, abból nem fogom megtudni, hogy konkrétan mi az, ami nem annyira megy neki az adott tantárgyban.

    VálaszTörlés
  2. A fiam másodikos. Néha egyszerűbb lenne a jegy, de azért jó így is, hogy olvastam a szöveges összegzést. Legalábbis annyiból, hogy meggyőződhettem arról, hogy képben vagyok egy-egy hiányosságról. :)

    VálaszTörlés
  3. A szöveges értékelés mellett voksolok,egyértelmű hogy ilyen kicsi korban nem lehet csupán jegyekkel "leírni" vagy kiemelni egy gyereket.

    VálaszTörlés
  4. Kedves Erika! Most találtam a blogodra, nagyon tetszik. Igen későn, de én is válaszolok a kérdésedre:
    középiskolai tanári diplomám van, nekem megszorítást jelent, hogy csak 1-től 5-ig lehet osztályozni. Árnyaltabb, megismerőbb a szöveges értékelés - ami persze a pedagógustól is több munkát kíván. Tapasztalatból mondom, hogy 5-ös és 5-ös között is hatalmas különbségek vannak!

    VálaszTörlés
  5. Köszönöm a véleményt.
    Pontosan így gondolom én is.

    VálaszTörlés

Örömmel fogadom a véleményedet!