2010. nov. 3.

Az írás fejlesztése

Az írás előkészítése és fejlesztése nem az iskolában, hanem előbb kezdődik. Ez két dologból áll. Az egyik a helyes ceruzafogás kialakítása, a másik a kéz finom mozgásának fejlesztése, ami az íráshoz szükséges.
A ceruzafogás kb. 5 éves korban alakul ki. Ezért már 4 éves kortól figyelni kell, hogy a kisgyerek hogy fogja a ceruzát és segíteni, alakítani, irányítani kell. Ha ügyetlen vannak segédeszközök, amik megkönnyítik az ujjtartást. Ilyen a gumiból készült háromszög formájú ceruzafogó, amit a ceruzára lehet húzni, vagy az eleve három oldalú ceruza.
A finommotorika fejlesztését is előbb érdemes elkezdeni. Ez nem kifejezetten írás és rajzolás, hanem más kézügyesítő tevékenység. Pl: papírtépegetés, hajtogatás, gyurmázás, gyöngyfűzés, babválogatás, apró tárgyak rakosgatása stb. Minden olyan tevékenység, amit két ujjal végzünk.
Az 1. osztályba kerüléskor már kialakult a ceruzafogás. Sajnos, ha rosszul rögződött már nem, vagy csak nagyon nehezen lehet rajta javítani.
A finommozgás is minden gyereknél más fejlettségű. Ezért mondják a szülők és a tanítók, hogy egyik gyerek szépen ír, a másik csúnyán. A grafológusok szerint nincs szép és csúnya írás, mert bár a kezünkkel írunk, de a belsőnk, a lelkünk irányítja, ami viszont mindenkinek más és más.
1. osztályban azonban még ragaszkodnunk kell a szabályossághoz, hogy a betűk formája helyesen rögződjön. Minden betűnek megvan a maga alakítási menete pl: az "i" betűt így írjuk: " ferdén fel, egyenesen le, horogvonal, tetejére pont". Ezt én "varázsigének " nevezem, és megtanítom a gyerekekkel. Ha ezt mondják írás közben, megkönnyíti az alakítást.
Az írást csak fokozatosan nehezítjük. Először csak egy betűt írunk nagy alakban, vastag ceruzával. Ez a vázolás. Majd füzetbe sorközbe írjuk, sokszor, több sort, amíg automatikussá válik az írása.
Ez után 2 betűt kapcsolunk. A tanult betűt mindennel összekapcsoljuk, ha értelmes, ha nem. Nem az a lényeg, hanem az, hogy a kapcsolást minden formában kipróbálják.
Közben mindig ismételjük  régebbieket. Sokáig csak 2 betűt érdemes kapcsolni, mert a szem-kéz koordináció, a betűalakítás még nem rutinos. Ha ez már szép, azt jelenti, hogy magabiztos az írás, lehet tovább lépni a 3 betűs szavakra, később a hosszabbakra. De minden új betűnél be kell tartani a fokozatokat. A túl gyors haladásnál összekeverik a gyerekek a különböző kapcsolási módokat és ez dysgraphiához vezethet. Lassan, nyugodtan!-Ez a lényeg.
Ha a gyerek írása romlik, ez azt jelzi, hogy nehéz, nem bírja a tempót. Ilyenkor le kell lassítani és a már meglévőket gyakorolni, amíg rutinos nem lesz.
2. osztályban már kezd kialakulni a gyerekek egyéni írása, ami már tényleg az egyéniségétől függ. Nem szabad szigorúan megkövetelni a teljesen szabályos írást. Hagyni kell az egyéni formázást, de ahhoz ragaszkodni kell, hogy a betűket ne torzitva, hanem valamennyire szabályosan írja. Ha egyenletes és mindig egyforma, viszonylag szabályos az alakítása az még lehet szép, ha nem pont olyan is mint, az 1. osztályban tanultak.
Az íráshoz helyes testtartás is szükséges. Egyenes, jól megtámasztott hát, alátámasztott karok, lábak egymás mellett. Ezt otthon is lehet javítani. Elő lehet készíteni a házi feladat írását egy kis tornával. Váll, kar, kéz, és ujj gyakorlatokkal. Akkor könnyebben fog menni, mert lazulnak az izmok. Írás közben is meg lehet állni és hasonló gyakorlatokat végezni.
Az íráshoz türelem is kell. A gyorsan essünk túl rajta indulásnak nem lesz jó vége, akár el se kezdje. Ha fáradt, türelmetlen ne erőltessük minden áron, mert csak " selejtet gyárt". Várjuk ki a jobb alkalmat.
Ha az írással már minden rendben van, jöhet a helyesírás fejlesztése.
De ez már egy másik történet.

7 megjegyzés:

  1. Köszi az információkat! A lányom elsős, minden segítség jól jön. :) Bár ügyes, de szeretek minél többet tudni a "háttérmunkáról". Lehet azért, mert én is tanár vagyok?! :)) (Igaz, teljesen más korosztályt tanítok.)

    VálaszTörlés
  2. Háromgyerekes anyuka vagyok. A középső gyerekem most lesz hatéves, és sajnos rögzült nála egy rossz ceruzafogás.Nem tudtam,hogy már 4 éves kortól szokatni kellett volna a helyes ceruzafogásra.Most mit csináljak ? Egyébként rendkívül okos, kreatív kisfiú és nagyon jól rajzol és számol. 1,5 év múlva megy iskolába. Nem szereti jól fogni a ceruzát,mert bosszantja,hogy úgy nem tud olyan jól és elég nyomatékkal rajzolni . Elhatároztam,hogy minden nap gyakorolok vele, de mégis mennyit és milyen gyakorlatokat ? Köszönettel : V.A.

    VálaszTörlés
  3. Tisztelt Cím!

    A honlapjukat olvasgatva úgy láttam, Önök elkötelezettek a kisgyermekek fejlesztése iránt, ennek érdekében kifejezetten ajánlják pl. a ceruzafogó használatát.
    Remélem, nem tartják tolakodásnak, ha felhívom a figyelmüket arra, hogy nálam olcsóbban hozzájuthatnak ceruzafogóhoz.
    Azért írok, mert ugyanilyen, vagy hasonló eszközöket horror áron (120-350 Ft/db) látok hirdetni.
    Én ennél sokkal olcsóbban (25 Ft/db) adom a ceruzafogót, több színben.
    Ez a ceruzafogó háromszög alakú, puha műanyagból készült, közepén lyukas tárgy, melyet a ceruzára húzva megkapjuk a helyes fogáshoz szükséges három oldalt.
    Bevizsgált anyagból készült, régebben a Diszlexiás Gyermekekért Egyesület is ezt forgalmazta.
    Keressenek meg, ha érdekli Önöket (dhdiana@freemail.hu).
    Üdvözlettel, Herbert Diana

    VálaszTörlés
  4. Szèp estét kívánok,Van egy 11 éves unokam , akinek egyre rondább az írása, alsó osztályban a tanító neni nem foglalkozott a gyerekkel csak állandóan azt irogatta hogy szebben meg gyakorolj, 5, osztályos, és szerintem botrányos az írása, mostakarnak fekmentést kérni külalakra, de szerintem nem csak ez a megoldás, kerem segítsen hogy hova vigyük a fiú unokám, hogy kapjunk valami segítséget, hogy a kisgyerek irásán tudjunk javítani. Azt mondja a kisgyerek ha szepen ír akkor lemarad , és nem tudja követni a többieket, amúgy jól tanúl sok az 5, 4, es a félévi bizonyitványában , tehat jó tanuló csak az írás borzalmas. Válaszát köszönöm
    Takács Mihályné Siklós

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az én gyermekem is 11 éves ugyan az a hiba, mint a felettem írónak! Egyre rondább írás már alig lehet kiolvasni! Biztos vagyok benne pszichés ok is van a háttérben! Egyébként az én kisfiam is okos értelmes,minden nagyon érdekli, de borzasztóan robbanékony, nagy érzékeny! Voltam már vele pszichológusnál, semmire nem jutottunk! Hozzá kell tennem az én gyermekem ticcel is több mint egy éve váltakozó dolgokat csinál, aztán meg kicsi szünet és más fajta ticcelés! A pszichológus szerint túlaggódom! Tudom, hogy nem igaz, mert én ismerem a gyermekem! Hová forduljak ? A háziorvos sem veszi komolyan nem ad beutalót, azt mondja ezek a dolgok nekem szólnak! El vagyok nagyon keseredve! Üdvözlettel: Varga Pálné

      Törlés
  5. Kedves Levélíró!
    Köszönöm a bizalmát, amiért hozzám fordult.
    Először is a grafológusok szerint nincs csúnya vagy szép írás, hanem egyedi írás van. Aki szépen ír, az nagyon meg akar felelni.A lényeg, hogy egységes, olvasható legyen.
    Ha viszont már nagyon össze-vissza és olvashatatlan annak már van valamilyen lelki üzenete. Ha robbanékony a gyermeke, akkor biztosan türelmetlen, túl pörgős is lehet, aminek következménye ez az írás. Gyorsan túl akar lenni rajta, nincs türelme a gondosabb kivitelezéshez. Aggodalmas viszont a ticcelés. A kettő össze is függhet.
    Nem tudom milyen pszichológusnál jártak, de a lakóhelyükhöz tartozó szakszolgálathoz elvinném. Az iskolában megmondják az odajutás módját.
    Ott megvizsgálják. Orvos ezzel nem foglalkozik.
    Próbálkozzanak meg ezzel.
    Minden jót kívánok Önöknek!

    VálaszTörlés

Örömmel fogadom a véleményedet!