Köszönöm az elismerést.
Az olvasással kapcsolatos kérdése jogos. Ez általános probléma. 1. osztály végén, vagy 2.-ban jelentkezik azoknál a gyerkeknél, akiknek nem gond az összeolvasás, jó tempóban tudnak olvasni, és el is akarják érni a tanító néni, vagy a felnőttek tempóját. Kicsit az osztály előtt járni.
Csakhogy a látószögük, a szóátfogó képességük még nem elég tág. A szó elejét - a szótőt- átlátja, de a végét - általában a toldalékot- már nem. Azt megpróbálja kitalálni, ami vagy talált, vagy inkább nem. Ennek az a veszélye, hogy a szöveget, amit olvas nem, vagy nem pontosan érti meg. Nem mindegy, hogy a királyfi a kastélyba, kastélyból, kastélyhoz stb. ment-e.
Tanácsom:
- Arra kell ösztönözni, hogy lassabban olvasson és pontosan. Meg kell vele értetni, hogy nem a gyorsaság a lényeg, hanem a pontosság.
- A hangos olvasás gyakorlásánál nézni kell a szöveget, és ha téveszt, szólni, hogy mégegyszer. Nem kell megmondani a helyes szöveget, olvassa el ő. Ha kell többször újra és újra. Ha sokszor közbeszólunk, hogy " mégegyszer", előbb- utóbb megunja és jobban próbál figyelni.
- Vannak jó gyakorlási módok. pl:
- Látószög tágítási gyakorlatok. Hosszabb szavakkal is.
hóem
hóember
hóembernek
- Pontos olvasást segítő gyakorlatok. Pl: Húzd alá a helyesen írt szót.
elefán
elefánt
eléfánt
stb. hosszabb szavakkal is.
- De lehet kijelölni egy szöveget - bárhonnan-, olvassa el és gyűjtse ki a következő kérdésekre a megfelelő szavakat. Kit? Mivel? Honnan? Hová? Miben? Stb. Ezzel rákényszerül, hogy a toldalékokat figyelje.
- Hosszab szavaknál szótagoltassuk ki. Amúgy is szoktunk szótagolva olvasni néha még 2.-ban is, hogy az elválasztást előkészítsük.
EHP tanító néni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Örömmel fogadom a véleményedet!